Ensjø ungdomsskole

Ensjøskolene: Møtes på skolen!
Nyungdomsskole på Ensjø planlegges med åtte paralleller (U8) for 720 elever med flerbrukshall, lokaler for kulturformål og en spesialavdeling for inntil 16 elever. Det legges til rette for åpne lokaler i skoleanlegget og flerbrukshallen, slik at naboer og organisasjoner kan bruke bygget utenom skoletid. De store stålhallene fra bilindustrien er planlagt bevart.
Prosjektdetaljer:
Sted
Ensjø/Helsfyr, Oslo
Tiltakshaver
Oslobygg
Samarbeidspartnere
GASA Arkitekter, Asplan Viak, Norconsult
Bilder
LANDSKAPERIET
Tidsrom
2022
Areal
16000 m2 tomt
Adresse
Grenseveien 65Kategorier
Åpen overvannshåndtering
Biologisk mangfold
Bedre nabolag
Naturbaserte løsninger
Uformelle møteplasser
Flere trær i byen
Medvirkning
Det er lagt stor vekt på å etablere gode og varierte uterom med særlig fokus på det grønne og med Malmø-metoden som utgangspunkt for å sikre gode kvaliteter. Tomten planlegges med åpen og lokal overvannshåndtering, og god overgang til- og utvidelse av området for Lillebergbekken.
Nabolagsverksted og elevmedvirkning
Sosial bærekraft er en viktig miljøambisjon i prosjektet, hvor bla. medvirkningsprosesser har hatt fokus på «de stille stemmene» i byutvikling, - barn og unge.
Landskaperiet har i samarbeid med Asplan Viak hovedansvar for nabolagsverksted og en større elevmedvirkningsprosess med elevrådene på Hasle skole, Teglverket barne- og ungdomsskole og Fyrstikkallèen ungdomsskole.
Bakgrunn for prosjektet er stor boligbygging i Ensjøområdet de siste årene, og det er forventet høy elevtallsvekst fremover. Oslobygg er inne i reguleringsfase for en ny barneskole og en ny ungdomsskole i området.LANDSKAPERIET er engasjert i begge prosjektene.

Oppdraget omfatter tomteanalyse, volumstudier, illustrasjonsplan, medvirkningsprosess og skisseprosjekt som underlag for regulering.
Begge prosjektene er utviklet i tett samarbeid med arkitektene for å sikre en best mulig organisering på tomtene og gode forbindelser mellom ute og inne. Skoletomten ligger i tett bystruktur og særlige utfordringer er støy, trafikkavvikling/trafikksikkerhet, nok uteareal pr. elev og overvannshåndtering.
Visjonen «Vi møtes på skolen» rommer ambisjoner om to anlegg som skal være attraktive møteplasser både i og utenfor skoletid.